0
(0)

ممکن برای خیلی از شما سوال پیش بیاید که سرور مجازی چه کاربردی دارد ، اصلا سرور مجازی یعنی چی؟ با توجه به اهمیت بالای که سرور مجازی در دنیای وب و مخصوصا کسب و کار های آنلاین دارد، ما در مقاله اول به این میپردازیم که سرور مجازی چی هست و سپس مهم ترین کاربرد های آن را برای شما بیان می‌کنیم.

سرور مجازی (VPS) چیست؟

هر سرور اختصاصی می‌تواند به کمک یک سری زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری، به چندین بخش مختلف تقسیم شود. هر بخش از این سرور به‌تنهایی دارای منابع اختصاصی مثل رم، حافظه و… است و شما به عنوان صاحب یا اجاره‌کننده‌اش، می‌توانید آنها را مدیریت کنید. در واقع هر کدام از این قسمت‌ها، یک VPS یا سرور مجازی است.

سرور ها می‌توانند با استفاده از زیر ساخت نرم افزار و سخت افزاری، به چندین بخش مختلف تقسیم شود. خر بخشی از این سرور دارای منابع مشخص و اختصاصی از رم، حافظه و… است و شما آن را مدیریت می‌کنید و به هر کدام از این قسمت ها که یکی از آن ها برای شما است VPS گفته می‌شود.

شاید با خود بگویید که توضیح بالا چقدر شبیه توضیح هاست است اما هاست هایی که روی یک سرور هستند منابع را به شکل اشتراکی استفاده می‌کنند (اگر ترافیک یکی از هاست ها افزایش پیدا کند سرعت بقیه هاست ها کاهش می‌یابد) و دوم آنکه تعداد هاست روی یک سرور ممکن است با توجه به منابع اخذ شده زیاد باشد ، اما VPS همانند یک سرور اختصاصی است و منابع جداگانه و مختص به خود را دارد.

چندین کاربرد مهم VPS چیست؟

  1. میزبانی سایت

اصولا اغلب کاربران برای میزبانی وب سایتشان از هاست‌ اشتراکی استفاده می‌کنند. اما بعد از مدتی وبمستران و ادمین‌ها متوجه می‌شوند که هاست اشتراکی نمی‌تواند جوابگو نیازهایشان باشد و عملا آنها را محدود کرده است. به همین دلیل به سراغ سرویس های دیگر ما می‌آیند . بعد از بررسی شرایط به توجه به اینکه هزینه سرور اختصاصی بسیار بالاست ، اغلب افراد به سمت سرور های مجازی می‌آیند.

همانطور که گفتیم سرورهای مجازی به دلیل ارائه منابع اختصاصی و قیمت مناسب، بهترین انتخاب برای سایت‌های بزرگ و پربازدید هستند.

  1. تهیه نسخه پشتیبانی از اطلاعات

اگر محلی را برای نگه داری اطلاعاتتان نیاز دارید که بتوانید از طریق اتصال از راه دور به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشید و آن هارا مدیریت کنید بهترین انتخاب قطعا سرور مجازی است شما میتوانید در آن نسخه های پشتیبانی سایت خود و همچنین اطلاعات دیگر را نگه داری کنید.

نکته: از سرویس های ابری هم میتوان به منظور نگه داری از اطلاعات استفاده کرد.

  1. سرور برای بازی های آنلاین

آمار علاقه‌مندان به بازی های ویدیویی مخصوصا بازی های آنلاین روز به روز در حال افزایش است. خیلی ها هم از این فرصت ها استفاده می‌کنند و تو بازی های که بهتر از بقیه هستند آن ها را استریم میگیرند و به دیگران می‌آموزند. در اینجاس که VPS با عرصه بازی می‌گذارد ، یکی از بهترین میزبانی ها برای بازی آنلاین سرور های مجازی هستش و در حال حاضر سرور های مجازی میزبانی بازی هایی مانند Minecraft، Runescape و World of Warcraft را برعهده‌ گرفته‌اند.

استفاده از سرور های مجازی هم برای کسانی که بازی می‌کنند مناسب هست هم برای سازندگان بازی.

  1. جایگزین مناسبی برای VPN

احتمالا به خوبی با VPN آشنا هستید. VPN در زبان فارسی بیشتر با عبارت فیلترشکن شناخته می‌شود. البته vpn کاربردهای دیگری هم به جز عبور از تحریم‌های اینترنتی دارد.

همه ما به خوبی VPN را می‎شناسیم ، کار VPN عبور کردن از تحریم های اینترنت هستش.

بعضی از برنامه نویسان یا طراحان داخل کشور برای اینکه کار های خود را به بیرون از کشور بفروشند و با آن ها کار کنند باید تظاهر به ایرانی نبودن کنند اگر از VPN های معمولی استفاده کنند دائما IP و موقعیت مکانی آنها تغییر می‌کند و این باعث می‌شود که آن سایت هایی که این اشخاص باهاش سر و کار دارند متوجه شوند و این کاربران را مسدود کنند برای همین با استفاده از VPS شما میتوانید بدون تغییر IP و موقعیت خود با کشور های دیگر در ارتباط باشید و پروژه های خود را بفروشید.

  1. سرور ایمیل

هنوزه که هنوزه بعضی از شرکت های بزرگ خارجی و داخلی ایمیل مارکتینگ را مسیری قدرتمند برای فروش اینترنتی میدانند ، زمانی که کاربران شما زیاد است نیاز به VPS دارید که به عنوان یک ایمیل سرور عمل کند و با کمترین محدودیت به ایمیل مارکتینگ ادامه بدهید.

  1. پیاده سازی برنامه و اپلیکیشن

متخصصین برنامه نویسی ، هک و امنیت و… نیاز به یک محیطی برای تست برنامه ها دارند .

یکی از بهترین سرویس ها برای تست و پیاده سازی سرور های VPS هستند زیرا اگر دنبال سرویس ارزان تر مانند سرویس اشتراکی باشید شما نمی‌توانید نرم افزار دلخواه خود را روی آن نصب کنید و همچنین اگر به دنبال خرید سرور فیزیکی باشید که هزینه های بسیار بالایی دارد (نگهداری ، خرید ، اجاره) آن.

 

نظر شما راجب این پست

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرها 0

لطفا برای بهبود محتوا نظر خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید