4.3
(6)

گواهی SSL چیست؟

امنیت کاربران یکی از مهم ترین فاکتور ها در زمان بازدید یک سایت است با گواهی‌نامه SSL به سادگی امنیت سایت خود را تضمین و خیال مخاطبین تان را راحت کنید، اگر در رابطه با گواهی SSL چیزی نمی‌دانید و یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید در این مقاله به شما می‌گوییم گواهی SSL چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. گواهی نامه‌ای که برخی از صاحبان سایت‌های اینترنتی به راحتی از کنار آن می‌گذرند و از اهمیت آن مطلع نیستند. اگر بدانید داشتن گواهینامه اس اس ال چقدر مهم است، هرگز از تهیه کردنش را فراموش نخواهید کرد.

Secure Socket Layer که به اختصار SSL هم گفته میشود به معنی لایه اتصال امن فرستنده و گیرنده است، یعنی این گواهی یک فایل داده کوچک است که یک لایه امنیتی بین وب سایت و مرورگر را فراهم میکند. گواهینامه SSL هم برای تایید هویت وب سایت و هم برای رمز‌گذاری اطلاعات ارائه شده از طریق وب سایت مفید است; این دو اقدام از مهم ترین اقدامات امنیتی برای جلوگیری از نفوذ هکرهایی است که میخواهند به سایت نفوذ کنند و یا اطلاعات کاربران را در حین فرایند پرداخت به سرقت ببرند. درست مانند فردی که کارت بانکی و رمزش را در مقابل همه به نمایش می‌گذارد. شاید تا مدتی مشکلی پیش نیاید اما خطر در کمین است.

گواهینامه SSL چگونه کار میکند؟

زمانی که شما به یک سایتی وارد می‌شوید و محتوای آن صفحه را میبینید، در واقع اطلاعات آن صفحه از سرور سایت برای مرورگر شما فرستاده می‌شود. در این بین SSL یک نوع فایل رمزگذاری است که در این ارتباط بین سرور و مرورگر وجود دارد و اجازه نمی دهد هیچ شخص ثالثی به اطلاعات رد و بدل شده بین سرور و مرورگر دسترسی پیدا کند. زمانی که یک سایت مجهز به SSL باشد، مرورگر آن را می‌خواند و هویت وب سایت را تایید می‌کند.

SSL شامل چه اطلاعاتی است؟

همان طور که گفتیم گواهینامه SSL شامل اطلاعاتی است که توسط مرورگر خوانده می‌شود و به تایید شدن وب سایت کمک می‌کند، اما اطلاعات گواهی SSL چیست به طور کلی این اطلاعات به نوع SSL بستگی دارد اما به صورت کلی شامل :

  • نام دامنه وب سایت
  • شخص یا سازمانی که گواهینامه SSL برای آن صادر شده است
  • مرجع صدور گواهینامه و امضای دیجیتالی آنها
  • تاریخ صدور گواهینامه و تاریخ انقضای آن
  • کلید عمومی گواهی ، که نیم از معادله برای رمزگذاری و رمزگشایی داده هاست و نیم دیگر را کلید خصوصی تحت پوشش قرار می‌دهد

چرا وب سایت ها به SSL احتیاج دارند

از گذشته داشتن گواهی SSL برای سایت‌های تجاری که پرداخت‌ها را پردازش می‌کنند، واجب و ضروری بوده اما حالا انتظار داریم انواع وب سایت ها این گواهی را داشته باشند. در واقع داشتن گواهی SSL از چند نظر ارزش دارد :

1 – امنیت را بهبود می بخشد

هدف اصلی گواهی SSL چیست، مگر چیزی بجز ایجاد امنیت بیشتر برای سایت هاست ، مشخص است که تمامی وب سایت‌هایی که اطلاعات حساسی جمع آوری می‌کنند به این امنیت نیاز دارند. وب سایت‌هایی مثل فروشگاه‌های اینترنتی که مشتری را ملزم به وارد کردن اطلاعات کارت بانکی و همچنین مشخصات مهمی همچون نام و آدرس می‌کند، یا وب سایت های پزشکی که اطلاعات خصوصی بیماران را می‌گیرند و یا هر سایت دیگر که نیاز به وارد کردن فرم مشخصات شخصی مثل شماره تلفن، تاریخ تولد و… دارد. اگر یک هکر آنها را رهگیری کند می‌تواند به راحتی از این اطلاعات سو استفاده کند .

2 – گواهی نامه SSL اعتماد بازدیدکننده را جلب میکند

این که امنیت مخاطب وب سایت‌تان را حفظ کنید هم از نظر اخلاقی کار درستی است و هم باعث افزایش اعتماد او نسبت به کسب و کارتان می شود. بسیاری از افراد از ساز و کار گواهی SSL باخبر هستند و می‌توانند آن را تشخیص دهند و اگر ببینند که سایت شما این گواهی را دارد، احساس راحتی و اعتماد بیشتری می‌کنند.

3 – SSL باعث بهینه تر شدن وب سایت تان برای موتور های جستجو می شود

یکی از موارد مهم SEO همین بحث گواهینامه SSL است و شما با داشتن آن می‌توانید امتیاز بیشتری از خزنده‌های گوگل بگیرید و رتبه ی بهتری در صفحه نتایج آن کسب کنید. این مورد نشان می‌دهد که حفظ امنیت کاربر، قبل از او برای شما مفید است و باعث بهبود سئو شما می‌شود

4 – با داشتن این گواهینامه، از فرستاده شدن پیام خطا های خطرناک به مخاطب جلوگیری کنید

این سرتیتر شاید کمی عجیب به نظر بیاید، ولی ماجرا به این شکل است که بسیاری از مرورگرها از ورود کاربر به وب سایتی که SSL فعال نداشته باشد جلوگیری می‌کنند و در عوض یک پیام خطا به او نشان می‌دهند که سایت مورد نظر ایمن نیست. کاربران هم که معمولا حریم خصوصی‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است به سایت وارد نمی‌شوند. پس شما با این کار تعداد زیادی از مخاطبان‌تان را حتی قبل از ورود به سایت از دست می‌دهید.

معرفی انواع گواهی SSL

به طور کلی سه مدل گواهی ssl وجود دارد که هر یک دارای سطح امنیتی متفاوتی هستند.

گواهینامه استاندارد (DV-Domain Validation):

این گواهینامه از شرکت سرتوم لهستان به صورت تک دامنه، چند دامنه و وایلدکارد(یک دامنه و زیر دامنه های همان دامنه) برای مدت یک سال بدون ارسال مدارک شرکتی قابل ارائه می باشد. صدور این نوع گواهینامه در لحظه صورت میگیرد.

گواهینامه سازمانی (OV- Organization Validation):

این گواهینامه از شرکت سرتوم لهستان به صورت تک دامنه، چند دامنه و وایلدکارد(یک دامنه و زیر دامنه های همان دامنه) برای مدت یک سال با دریافت مدارک شرکتی قابل ارائه است و اطلاعات کاربر با کلیک بر روی قفل نمایش داده می شود و صدور آن یک الی دو هفته کاری پس از تایید مدارک صورت میگیرد.

گواهینامه پیشرفته (EV- Extended Validation):

این گواهینامه از شرکت سرتوم لهستان به صورت تک دامنه و چند دامنه برای مدت یک سال با دریافت مدارک شرکتی قابل ارائه است در این نوع گواهینامه، اطلاعات کاربر با کلیک بر روی قفل نمایش داده می شود و صدور آن یک الی دو هفته کاری پس از تایید مدارک صورت میگیرد.

از کجا بفهمیم که یک سایت گواهینامه SSL دارد؟

ساده ترین راه برای بررسی و تشخیص اینکه یک سایت دارای گواهی SSL است یا خیر، توجه به آدرس سایت در مرورگر است، اگر در سمت چپ آدرس نماد قفل و در ابتدای URL حروف https وجود داشته باشد، نشان دهنده‌ی فعال بودن SSL آن سایت است و در حالتی که این نماد به رنگ قرمز بود و آدرس هم به صورت http بود یعنی دارای ssl نمیباشد.

از کجا SSL را تهیه کنیم؟

برای خرید SSL می توانید از منوی وبسایت اندکلود بر روی SSL کلیک کرده و وارد صفحه فروش این گواهی امنیتی بشوید و در این قسمت می توانید انواع گواهی های اس اس ال، اعم از رایگان و پولی را مشاهده کرده و مناسب‌ترین آن برای وبسایت خود را انتخاب نمایید. ( SSL رایگان در تمام سرویسهای هاستینگ اندکلود وجود دارد و تنها در حالتی که میخواهید از ssl های سازمانی یا پیشرفته استفاده کنید میتوانید برای خرید آن اقدام کنید )

مقالات مرتبط

نصب ssl رایگان (Let’s Encrypt) در دایرکت ادمین راهنمای خرید ssl

جمع بندی

هدف ما از این مقاله در اِندکلود پاسخ به سوال ” گواهی SSL چیست؟ ” بصورت مفید و مختصر و همچنین نحوه تهیه آن برای وبسایت های مختلف را شرح دهیم. به عنوان نکته ی پایانی در مقاله گواهی SSL چیست باید به شما بگویم که هکرها همیشه در کمین هستند تا ارتباطات شما در فضای آنلاین را بخوانند و بدزدند، مگر اینکه شما داده‌های تان را رمز نگاری کنید. پس سعی کنید در تمام اقدامات آنلاینی که انجام میدهید (از رزرو هتل تا پرداخت بانکی) به مجهز بودن آن سایت به SSL دقت کنید و اگر خودتان نیز وب سایت دارید، برای ایمن شدن سایت تان اقدام کنید. با این همه تفاسیر شاید بتوان گفت؛ گرفتن گواهی نامه SSL جزو ضروریات سایت به حساب می‌آید و حتما برای آن اقدام کنید.

نظر شما راجب این پست

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد نظرها 6

لطفا برای بهبود محتوا نظر خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید