5
(3)

دامنه یکی از مهمترین قدم‌هاست که صاحب کسب و کار در زمان راه اندازی وب‌سایت خود باید به آن دقت کند او پس از تحقیق و اطمینان از آزاد بودن دامنه متناسب با برند خود می‌تواند اقدام به ثبت آن نماید، امروز یافتن دامنه آزاد در وب فارسی در پسوندهای عامه پسندی مانند IR و COM بسیار سخت و تبدیل به یک معضل برای صاحبین کسب و کار شده است.

همچنین انتخاب نام دامنه درست و مناسب در شروع فعالیت از جهات مختلفی حائز اهمیت است، چرا که تغییر دامنه به راحتی قابل تغییر یا تعویض نیست و تغییر آن هزینه زیادی برای صاحب وب سایت به همراه خواهد داشت، خصوصا اگر کسب و کار یا سایت شما به بلوغ رسیده باشد و برند شناخته شده ای داشته باشد. به همین دلیل است که امروز انتخاب دامنه یک عمر بسیار مهم و تخصصی شمرده میشود.

در این مقاله از مطالب اِندکلود به صورت جامع به دامنه ها میپردازیم و آموزش کامل نحوه جستجو دامنه و بررسی آزاد بودن آن را مورد بررسی قرار میدهیم تا بتوانیم به شما کمک کنیم که در این مسیر بهترین عملکرد را داشته باشید.

دامنه چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از دامنه یا Domain داشته باشیم : دامنه همان آدرسی است که وبسایت شما از طریق آن در فضای اینترنت شناخته میشود و در دسترس قرار میگیرد، دامنه آدرس منحصر به فردی است که از طریق اینترنت با هاست یا سرور شما ارتباط برقرار میکند.

دامنه هر سایت از دو بخش نام دامنه ( SDL ) و پسوند ( TDL ) تشکیل میشود، در واقع بخش اول SDL نام سایت است که صاحب دامنه انتخاب میکند و بخش دوم TDL پسوندی است که به صورت استاندارد در اینترنت معرفی شد هاست و نسبت به ماهیت کسب و کار خود آن را انتخاب میکنید

برخی از TDL های که بیشترین استفاده را دارند :

  • .Com – مناسب اهداف تجاری و بین المللی
  • .Org – سازمان‌ها
  • .Edu – سایتها و موسسات آموزشی
  • .Info – اطلاعات یا سایت شخصی و جهانی
  • .Net – پروژهای مربوط به شبکه
  • .Gov – ارگان‌های دولتی
  • .Biz – تجارت
  • .IR – دامنه ملی ایران

محبوب ترین پسوند مورد استفاده .com میباشد که به علت جهانی بودن بیشترین استفاده را بدون هیچ محدودیتی در کشورها دارد. ( شما میتوانی با توجه به کسب و کار خود هر کدام از این پسوندها را انتخاب کنید.

انواع مختلف دامنه

دامنه ها در حالت کلی به دو حالت دامنه بین‌المللی و دامنه ملی تقسیم میشوند، دامنه های ملی به دامنه های گفته میشود که مختص به کشور خاص است مانند دامنه .ir که مختص کشور ایران میباشد ( دامنه ملی تحت مظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادین یا مرکز تحقیقات فیزیکی نظری و ریاضیات تهران ارائه میشود .

دامنه بین‌المللی به دامنه‌های گفته میشود که محدود یه کشور و جغرافیا محدودی نیستند و در هر جای قابل ثبت و استفاده است ( دامنه .com معتبرترین و معروفترین دامنه بین‌المللی میباشد.

چند نکته در مورد دامنه

چند مورد که قبل ثبت و دامنه نیاز است بدانید شامل موارد زیر میشود :

  • دامنه ها به مدت محدود ثبت میشودن و در واقع شما مالک مطلق آن نیستید ( به مدت محدود اجاره داده میشوند ) و شما باید در پایان مدت تایین شده اقدام به تمدید دوباره دامنه کنید. هر دامنه با توجه به نوع دامنه قیمت متفاوتی دارد ( قیمت دلار در تایین قیمت دامنه ها تاثیر مستقیم دارد )
  • دامنه‌های امکان انتقال مالکیت به شخص دیگر را دارند، یعنی میتونید ( حق بهروری به مدت معین ) آن را به شخص دیگری انتقال بدهید، همین مسئله باعث شده که بازار خرید و فروش دامنه رشد زیادی داشته باشد و گاهی دامنه های هستند که توسط شخصی خریده شده و آن را برای فروش قرار داده است.
  • هر نام با هر پسوند خاص منحصر به فرد شمرده میشود و میتوان آن را با پسوندهای مخلتف خریداری کرد.
  • هر پسوند دامنه اشاره به ماهیت خاصی دارد، برای مثال دامنه های دات کام (COM) اشاره دارد که سایت تجاری است و (ORG) به سازمان های غیردولتی و… اشاره میکند.
  • در دامنه‌های ملی یا همان IR ثبت برخی از کلمات و واژها به لحاظ قانونی امکان پذیر نیست و در بعضی از کلمه ها نیازمند به دریافت مجوز میباشند.

قیمت دامنه

قیمت دامنه نسبت به داخلی یا خارجی بودن آن متفاوت است و این مورد جز مواردی است که قبل جستجوی آن باید اطلاع داشته باشید، برای مثال قیمت دامنه ملی یا همان ir چون پرداختش به صورت ریالی است، اگر خرید دامنه از طریق شرکت نمایندگی انجام شود، با قیمت 12 هزار تومان به ازای یک سال ثبت یا تمدید میشود. اما در مقابل دامنه بین المللی بسته به نوع آن قیمت کاملا متفاوتی دارد و از 299 هزار تومان تا چند میلیون تومان میتواند قیمت دامنه با مدت زمان یکساله باشد.

 

نظر شما راجب این پست

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرها 3

لطفا برای بهبود محتوا نظر خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید