0
(0)

در صورتی که به دنبال هاستینگ برای میزبانی از وب‌سایت خود هستید، ممکن است با این سوال مواجه شوید که فرق میزبانی ویندوز و لینوکس چیست و باید کدام نوع سرویس را انتخاب کنم؟ کدام یک قابلیت‌های بیشتری دارد؟ سرعت وب‌سایت من در کدام میزبانی وب بیشتر است؟ هر سیستم عامل نقاط قوت و ضعف خود را دارد. در ادامه، این مقاله تمامی موارد بالا را بررسی می‌کنیم.

اول از همه توضیحی مختصر راجب هاست بدهیم.

هاست به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود.

یک سرور را میتوانید به چندین قسمت تقسیم کنید (تقسیم‌بندی مجازی) که هر قسمت آن را هاست می‌نامیم.

یعنی هر بخش از یک سرور به عنوان یک هاست بوده و از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت بعد از تهیه قالب سایت، باید به دنبال یک هاست مناسب برای خود باشید تا سایت شما روی آن هاست قرار گیرد و وقتی کسی اسم سایت شما را در مرورگر میزند سایت شما برای او نمایش داده شود.

هاست لینوکس

متن باز و رایگان بودن یکی از دلایل اصلی محبوبیت این سیستم عامل برای میزبانی است. درباره این سیستم از کاربر های آن سوال کردیم و بیشتری ها مدعی شدن که این سیستم عامل امنیت بیشتری نسبت به ویندوز دارد و دسترسی های بیشتری به مصرف کننده می‌ دهد

هاست ویندوز

متاسفانه اولین چیزی وقتی اسم سیستم عامل می‌شونید ، هزینه بالای لایسنس این سیستم عامل است. تفاوت اصلی سیستم عامل ویندوز و لینوکس، سازگاری با نرم افزار های مختلف است که آن‌ها ارائه می‌دهند. در واقع بر روی هاست ویندوز نمی‌توانید به اندازه هاست لینوکس برای نصب برنامه ها آزادی داشته باشید و می بایست برنامه هایی را نصب کنید که سازگار با مدل هاست ویندوزی شما باشند.

امنیت و پایداری

حتما شما هم شنیدید که سیستم عامل لینوکس از ویندوز امنیت بیشتری دارد ، این حرف نه درسته است نه غلط زیرا هکر ها بیشتر به چیز هایی که مردم عام از آن ها استفاده می‌کنند علاقه دارند و بیشتر کامپیوتر های شخصی از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند.

ممکن است امنیت سایت شما مقداری به سیستم عامل شما ربط داشته باشد ولی بیشتر امنیت شما وابسته به هاستینگی که میزبانی وب‌سایت شما را بر عهده گرفته، هستش.

مقایسه قیمتی

هاست ویندوز گران‌تر از لینوکس است.

اما لینوکس رایگان است، و در راستای آن هاست لینوکس ارزان‌تر از هاست ویندوز است. این قیمت ها ، بدون در نظر گرفتن هزینه نرم‌افزار‌ هایی مورد نیاز هاست مانند Windows Exchange و SQL Server است.

در صورتی که دنبال هاست ارزان تر هستید ، ما به شما پیشنهاد میدهیم که از هاست لینوکس استفاده کنید.

مقایسه راحتی

هاست لینوکس کاربر پسند تر و آسان تر از هاست ویندوز است. (نکته: ما در این مقاله راجب سرور های میزبانی ویندوز میگوییم نه سیستم عامل خانگی). شما برای استفاده از سرور‌های لینوکسی، نیازی ندارید که سیستم عامل لینوکس را بر روی کامپیوتر شخصی خود نصب کنید. اما نکته‌ی مهم سازگاری با نرم افزارهای مورد نیاز سایت شما هستش .

مقایسه سازگاری

قبل از خرید هاست حتما به این نکته توجه کنید که کدام برنامه‌ها، زبان‌ها و فریم ورک‌ها را میخواهید استفاده کنید و آن ها روی چه سیستم عاملی کار می کنند. اگر قصد دارید که از زبان برنامه نویسی و نرم‌ افزارهای خاصی استفاده کنید، ابتدا از سازگاری آن با سیستم عامل اطمینان خاطر حاصل کنید.

ویندوز از C#, Visual Basic, MSSQL, .NET, ASP & ISS پشتیبانی می کند.

لینوکس از ماژول‌های Laravel, Python, NginX, Apache, Ruby on rails پشتیبانی می کند.

همچنین نرم افزار های مشترکی هم بین این دو هاست وجود دارد. مانند: PHP، Java، MySQL و …

سازگاری هاست لینوکس و میزبانی وب ویندوز

مقایسه کنترل پنل مدیریت

کنترل پنل مدیریت راهی برای دسترسی به کد های front and back end هستش. بهترین پنل مدیریت از نظر کاربر ها cPanel است . دلیل بهترین بودن این پنل مدیریت : آسان‌تر ، ارزانتر ، و بهتر آن نسبت به رقیب های خود است. از سوی دیگر پنل های مدیریتی Plesk دارای محیط گرافیکی بهتری هستند و بر روی VPS نیز، Plesk ارزان تر و کاربردی تر می‌باشد.

cPanel فقط بر روی سیستم عامل لینوکس در دسترس است.

Plesk هم از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند.

کاربرد

بسته به نوعی کاربرد و نوع سایتتان باید تصمیم بگیری کدام هاست را انتخاب کنید.

اگر سایت شما WordPress، Magento، و Joomla است در هاست لینوکس عملکرد بهتری دارد، مخصوصا WordPress .

در حالی که NopCommerce ،Umbraco و BlogEngine در ویندوز بهتر عمل می کنند و به این نکته هم توجه داشته باشید که تقریبا تمام برنامه های هاست لینوکس بر روی هاست ویندوز هم اجرا می‌شوند.

مقایسه پشتیبانی

همانطور که می دانید پشتیبان سیستم عامل ویندوز غولی به اسم مایکروسافت است. در حالی که پشتیبانی لینوکس، از نوع پشتیبانی های انجمن مدار هستش یعنی شما مشکل مطرح کرده و یک سری افراد که دست به کار خیر دارند کمکتان می‌کنند، این را هم اضافه کنم که شما میتوانید از پشتیبانی هاستینگ خودتان هم کمک بگیرید و اینه این انجمن ها انقدر قوی هستند که سریعا جواب شما را بدهند.

نظر شما راجب این پست

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرها 0

لطفا برای بهبود محتوا نظر خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید