0
(0)

هاست چیست؟

تمام وب سایت های موجود در اینترنت به یک هاست برای آغاز به کار نیاز دارند!

در ابتدا نیاز است که به تعریف هاست بپردازیم. وقتی به یک صفحه در وب سایت مواجه می کنید، در حقیقت دسته ای از کد هایی را که با زبان برنامه نویسی (زبان های برنامه نویسی تحت وب) نوشته شده اند را دریافت کرده اید ، مرورگر شما این کدها را به صفحه ای تبدیل می کند که قابل درک برای ماست و شامل تصاویر، دکمه ها، نوشته و لینک ها و… است.

اینجاست که سرور وارد میدان می‌ شود. در حقیقت سرور کامپیوتری است که فایل های زیادی در آن ذخیره شده‌اند .سرور ها دارای پردازشگر ، رم ، هارد درایو و دیگر قطعاتی هستند. آنها همچنین دارای سیستم عامل نیز می باشند که معمولا این سیستم عامل لینوکس است.

هاستینگ چیست؟ و تفاوت بین یک هاست و یک سرور چیست؟

هاست شما شرکتی است که صاحب سروری می باشد که محتوای سایت شما را بر روی سرور بارگذاری می کند. هاست ها علاوه بر ارائه خدمات سخت افزاری معمولا امکانات دیگری مانند مدیریت سرور، پشتیبانی از آنها، تامین امنیت سرور، پشتیبان گیری و .. به مشتریان خود ارائه می دهند.

به طور خلاصه یک هاست ، شرکتی است که فضای محدودی از سرور خود را به همراه خدماتی در ازاء مبلغی ارائه می‌دهد ، که به آن شرکت به اصطلاح هاستینگ می‌گویند.

انواع هاست و تفاوت آن ها

شرکت های هاستینگ هر کدام پکیج های مختلفی از هاست ها را ارئه می‌دهند ، در نتیجه شما باید با مقایسه قیمت هم و خدماتی که شرکت ها روی یک نوع سرویس مشخص ارائه می‌دهند آن ها را با هم بررسی کنید و بعد از انتخاب شرکت مورد نظر از انواع هاست های موجود یکی را انتخاب کنید که مناسب کار شما است.

هاست اشتراکی چیست؟

در هاست اشتراکی، یک سرور برای میزبانی چندین ‌وب سایت استفاده می‌شود. این نوع هاست مقرون به‌صرفه‌ترین نوع میزبانی وب است. زیرا هزینه نگهداری یک سرور بین همه افرادی که وب سایت دارند تقسیم می‌شود. هاست اشتراکی بهترین راه‌حل برای وب سایت های کوچک است که نیاز به تنظیمات پیشرفته یا پهنای باند بالا ندارند مثل وب سایت هایی که تازه کار خود را آغاز کرده‌اند.

انواع هاست اشتراکی

هاست ویندوز

سیستم عامل این نوع از هاست همانطور که از اسمش مشخص است ، نسخه‌ای از ویندوز است که مخصوص سرور می‌باشد. هاست ویندوز به سایت‌هایی که زبان برنامه‌نویسی آن‌ها Asp یا Asp.net است اختصاص دارد. همچنین سایت‌هایی که پایگاه داده آن‌ها SQL Server است، بر روی هاست ویندوزی پیاده می‌شوند.

هاست لینوکس

سیستم عامل این نوع هاست اشتراکی لینکوس است. این نوع از هاست، امنیت و پایداری بالاتری دارد. همین دلیلی برای انتخاب این نوع از هاست اشتراکی است.  سیستم عامل لینوکس از زبان‌ های برنامه نویسیPerl ، Python، PHP  و CGI پشتیبانی می‌کند. زبان‌ های PHP در برخی از سرورهای ویندوز قابل اجرا هستند ، اما در مواقعی دچار مشکل می‌شود ولی در این هاست خیالتان کاملا راحت است.

مزایا و معایب هاست اشتراکی

مزایای هاست اشتراکی

هاست اشتراکی از دیگر انواع سرویس میزبانی وب ارزان‌تر است. دلیل آن هم این است که منابع یک سرور بین تعداد زیادی کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود. در نتیجه قیمت کاهش پیدا می‌کند. یکی دیگر از مزایای هاست اشتراکی امکان ارتقای آن بدون محدودیت زمانی است. همچنین روش کار با هاست اشتراکی بسیار آسان است. اگر شما به خرید هاست اشتراکی فکر می‌کنید باید بدانید، نیازی نیست از هاست خود مراقبت و نگهداری نمایید. این وظیفه بر عهده‌ی شرکت‌های ارائه دهنده‌ی هاست است. همچنین خدماتی مانند تعمیر، به‌روزرسانی نرم‌افزارها و مانیتورینگ سرور توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود.

معایب هاست اشتراکی

یکی از مشکلات هاست اشتراکی محدودیت در استفاده از منابع سروری است که سایت بر روی آن فعال شده است. اگر سایت شما از منابع بیشتری استفاده کند در بارگذاری دیگر سایت‌های موجود در سرور تاثیر می‌گذارد و سرعت آن ها را کم می‌کند. همچنین در صورت بروز مشکل برای سایر سایت‎هایی که روی هاست فعال هستند، ممکن است سایت شما هم دچار مشکل شود. مشکل دیگر این‌ است که اگر یک سایت بیشتر از حق خود از منابع هاست استفاده کند، ممکن است کارایی سرور با تداخل مواجه شود.

سرور نیمه اختصاصی

هاست نیمه اختصاصی (سرور مجازی) در این نوع هاست یک سرور به کمک نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز مثل نرم افزار vmware به چند قسمت مجزا تقسیم می‌شود و هر قسمت مثل یک سرور مجزا به‌ کار گرفته می‌شود. در این حالت مشتری منابع و قدرت بیشتری نسبت به حالت هاست اشتراکی در اختیار دارد.

سرور اختصاصی

در سرور اختصاصی ، یک سرور به مشتری اختصاص می‌یابد و وب‌سایت شما تنها استفاده‌ کننده از تمام منابع آن سرور است. از آنجا که این سرور فقط و فقط از وب سایت شما میزبانی می‌‌کند، بنابراین نگرانی برای‌ کاهش امنیت و سرعت از طرف سایر وب‌سایت‌ها وجود ندارد.

این نوع هاست‌ هزینه ‌های بالایی دارد و برای وب‌سایت‌های بزرگ مناسب است.

هاست های ابری (Cloud)

هاست ابری در حالت کلی مشابه هاست VPS است.

در هاست های ابری منابع چندین سرور با یکدیگر به اشتراک گذاشته می‌شود و در موقع نیاز از سرور های دیگر نیز استفاده می‌شود. این مسئله موجب پایداری و امنیت بیشتر شبکه می گردد. یک VPS سنتی دارای محدودیت مشخصی است که این مقدار، بیشترین توان سخت افزاری آن می باشد. اما در سیستم های ابری این محدودیت می تواند همیشه در حال افزایش باشد، گویا محدودیتی وجود ندارد.

سیستم های ابری مقاوت بسیار بیشتری نسبت به حملات DDoS دارند. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها در حال کوچ کردن از سیستم های VPS سنتی به سیستم های ابری هستند تا از مزایای آن بهرهمند شوند.

نظر شما راجب این پست

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرها 0

لطفا برای بهبود محتوا نظر خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید